46/2009. (OT 28.) ORFK utasítás a sztrájk, a közúti forgalomlassító rendezvény és a közúti közlekedési blokád megtartása során jelentkező rendőri feladatok végrehajtására

 

46/2009. (OT 28.) ORFK utasítás

a sztrájk, a közúti forgalomlassító rendezvény és a közúti közlekedési blokád megtartása során jelentkező rendőri feladatok végrehajtására

Szám: 46/2009.

A sztrájk, a közúti forgalomlassító rendezvény és a közúti közlekedési blokád megtartása során jelentkező rendőri feladatok és a jelentési kötelezettségek egységes végrehajtása érdekében kiadom az alábbi

utasítást:

I. Általános rendelkezések

1. Az utasítás hatálya az Országos Rendőr-főkapitányságra, a Készenléti Rendőrségre, a megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságokra, a rendőrkapitányságokra, valamint a határrendészeti kirendeltségekre terjed ki.

2. A dolgozók sztrájkban való részvételének jogszerűségét a Rendőrség nem vizsgálhatja.

3. Közúti forgalomlassító rendezvénynek tekinthető minden olyan rendezvény (felvonulás, tüntetés, összejövetel), amelynek célja a közúton történő jármű és gyalogos közlekedés – napi megszokott – ütemének szándékos lassítása.

4. Közúti közlekedési blokádnak tekinthető minden olyan rendezvény (felvonulás, tüntetés, összejövetel), amelynek célja a közúton történő jármű és gyalogos közlekedésben aránytalan sérelem okozása, vagy annak megakadályozása.

5. A szolgálatszervezés során figyelemmel kell lenni arra, hogy a sztrájk, a közúti forgalomlassító rendezvény vagy a közúti közlekedési blokád a rendőri állomány szolgálati helyre történő bevonulását is akadályozhatja. Szükség esetén a szolgálatba lépő állomány bevonulását saját rendőrségi szolgálati gépjárművek igénybevételével kell biztosítani.

6. A közterületen szolgálatot teljesítő állomány rendőri intézkedése során köteles különös figyelemmel eljárni a sztrájkkal, a közúti forgalomlassító rendezvénnyel vagy a közúti közlekedési blokáddal érintett tömegközlekedési eszközökön utazó, illetve várakozó személyekkel szemben.

II. Rendőri feladatok sztrájk esetén

7. Sztrájk meghirdetése esetén a rendőri szervek vezetői:

a) felveszik a kapcsolatot a sztrájkolók és a sztrájkkal érintett vállalat, gazdasági egység vagy intézmény vezetőivel;

b) az állomány azon tagjai részére, akik a sztrájkkal érintett közterületen teljesítenek szolgálatot, tájékoztatást adnak a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseiről;

c) a közterületi szolgálatot – a közrend és közbiztonság, a közlekedés rendje, a személy- és vagyonbiztonság fenntartása érdekében – úgy szervezik meg, hogy a sztrájkkal érintett közterületen folyamatosan biztosított legyen a rendőri jelenlét.

8. A tömegközlekedést jelentős mértékben befolyásoló sztrájk esetén:

a) azokon a le- és felszállóhelyeken (vasúti vagy autóbusz pályaudvarokon, állomásokon), ahol a sztrájkkal érintett járművek várakoznak, folyamatos, megerősített közterületi szolgálatot kell vezényelni, ha a várakozó utasok száma ezt indokolttá teszi;

b) azokra a kisebb állomásokra és megállóhelyekre, ahol a munkabeszüntetés idején személyszállító járművek nem tartózkodnak és nem várakoznak, visszatérő ellenőrzéssel kell a közrend, a közbiztonság fenntartásáról gondoskodni;

c) a közrend és a közbiztonság fenntartása, a bűncselekmények megelőzése érdekében az ellenőrzéseket ki kell terjeszteni a várakozó tömegközlekedési eszközökre, valamint a várható forgalomnövekedés miatt a sztrájkkal nem érintett tömegközlekedési eszközök le- és felszállóhelyeire is;

d) fokozott figyelmet kell fordítani a közúti forgalom folyamatosságának lehetőség szerinti biztosítására, az esetlegesen bekövetkező közlekedési balesetek helyszínén foganatosítandó rendőri intézkedések gyors és szakszerű végrehajtására, szükség esetén forgalomirányítással kell segíteni a tömegközlekedési eszközök akadálymentes haladását;

e) fel kell venni a kapcsolatot az illetékességi területen működő polgárőr szervezetekkel, a közterületi járőrszolgálat szükség szerinti megerősítése céljából;

f) gondoskodni kell arról, hogy az állomány a szolgálatát fokozott éberséggel lássa el, figyelni kell minden olyan gyanús körülményt, amely a közbiztonságot, a közrendet veszélytető cselekmény előkészületére utal.

III. Rendőri feladatok közúti forgalomlassító rendezvény esetén

9. Forgalomlassító rendezvény megtartása esetén a rendőri szervek vezetői:

a) mérlegelik a megtiltás lehetőségét az olyan rendezvények esetén, amelyek a népképviseleti szervek vagy a bíróságok zavartalan működését súlyosan veszélyeztetnék, illetve ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható;

b) a rendezvényről szóló bejelentés tudomásul vétele esetén az előkészítés és tárgyalás időszakában felhívják a rendezők figyelmét arra, hogy a rendezvényt balesetveszélyes helyen, illetve teljes útlezárással nem tarthatják meg;

c) a rendezvényről szóló bejelentés tudomásul vétele esetén az előkészítés és tárgyalás időszakában felhívják a rendezők figyelmét arra, hogy az út és a vasúti átjáró nem közlekedési célú igénybevétele miatt szükséges közúti jelzéseket (ideértve a részleges vagy teljes forgalomelzárás miatt igénybe venni kívánt terelőutakon szükséges jelzéseket és jelzőőr állítását is) és útkorlátozásokat az igénybe vevő köteles elhelyezni és fenntartani; ennek érdekében a rendezőket tájékoztatni kell az illetékes közútkezelő elérhetőségeiről.

10. A kijelölt rendbiztos köteles felvenni a kapcsolatot a rendezvény szervezőivel, és a rendezvény időtartama alatt a helyszínen tartózkodni.

11. A rendőri szerv és a rendezők közötti egyeztető tárgyalásokon törekedni kell arra, hogy a kiválasztott helyszín a rendezvény időszakában esetlegesen alkalmazásra kerülő rendőri csapaterő tevékenységéhez megfelelő területet biztosítson.

12. A felkészülés időszakában intézkedni kell a megyei csapatszolgálati törzs teljes vagy részleges működtetésére, a rendőri csapaterő készültségbe helyezésére, illetve alkalmazására, amennyiben a bejelentett rendezvény jellege, kiterjedése, a résztvevők várható létszáma azt szükségessé teszi (függetlenül attól, hogy a rendezvényről szóló bejelentést tudomásul vették, vagy a rendezvény megtartását megtiltották).

13. A rendezvény során különös figyelmet kell fordítani a teljes útlezárás, illetve esetleges blokádhelyzet kialakulásának megelőzésére.

14. A teljes útlezárással járó helyzet kialakulása esetén a rendbiztos útján fel kell venni a kapcsolatot a rendezvény helyszínén lévő szervezőkkel, fel kell szólítani őket a jogsértő cselekmény beszüntetésére, ismertetni kell a várható jogkövetkezményeket.

15. Amennyiben a felszólítás eredménytelen marad, intézkedni kell a rendezvénynek a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvényben (a továbbiakban: Rtv.) meghatározott személyi szabadságot korlátozó intézkedések és kényszerítő eszközök, valamint a Magyar Köztársaság Rendőrségének Csapatszolgálati Szabályzatában meghatározott taktikai eljárások alkalmazásával történő feloszlatására.

IV. Rendőri feladatok közúti közlekedési blokád esetén

16. A közúti közlekedési blokád kialakulása esetén szükségessé váló rendőri feladatok végrehajtására a rendőr-főkapitányságoknak feladattervet kell kidolgozniuk, amely tartalmazza:

a) a feladatok végrehajtásáért felelős személyek megnevezését, a részükre meghatározott általános és konkrét feladatokat;

b) a társ rendészeti szervekkel, az önkormányzatokkal, a lakosság ellátásában érintett szervekkel, valamint a közút kezelőjével történő együttműködés rendjét;

c) az eseményekkel kapcsolatos jelentési kötelezettség rendjét;

d) a rendőri tevékenység híradó- és informatikai, valamint anyagi-, technikai és egészségügyi biztosításának rendjét.

17. A tervet évente felül kell vizsgálni, melynek egy-egy példányát a végrehajtásban érintett ügyeletek és vezetők rendelkezésére kell bocsátani.

18. Blokád előkészületére utaló információ esetén a rendőri szervek vezetői intézkednek:

a) a bűncselekmények megelőzése, megszakítása és a szervezők személyének megállapítása érdekében a blokád kialakításában érdekelt csoportok körében történő bűnügyi felderítésre;

b) a kulcsfontosságú közlekedési főútvonalak, csomópontok, hidak közlekedési és közrendvédelmi állomány által történő fokozott ellenőrzésére;

c) a kiemelt jelentőségű, illetve a blokáddal fenyegetett objektumok környezetében mozgóőrök vagy rendkívüli őrök vezénylésére, a folyamatos rendőri jelenlét biztosítására;

d) ellenőrzött információ esetén a blokád várható időpontjára, a csapatszolgálati törzs legalább részleges működtetésére, és a rendőri csapaterő készültségbe helyezésére;

e) a beérkezett adatok, információk folyamatos értékelésére, elemzésére és rögzítésére;

f) a szervezők figyelmének felhívására, hogy a tervezett megmozdulás törvénybe ütközik, és a megvalósítását a Rendőrség a jogszabályok által biztosított személyes szabadságot korlátozó intézkedések és kényszerítő eszközök alkalmazásával meg fogja akadályozni, illetve fel fogja számolni;

g) a blokád tervezett időszakában megerősített szolgálat ellátására;

h) a rendőrségi híradó- és informatikai központok, stabil-, mobil vezetési pontok, tartalék híradó- és informatikai eszközök soron kívüli műszaki ellenőrzésére, a feladat ellátásához tervezett vezetési pontok működtetéséhez a személyi feltételek készenlét elrendelésével történő biztosítására.

19. Blokád váratlan kialakulása esetén a rendőri szervek vezetői intézkednek:

a) a beérkező információk soron kívüli, helyszíni ellenőrzésére;

b) a blokád körzetének közrendvédelmi és közlekedési állománnyal – a közút kezelőjével együttműködve, a blokád kiszélesedésének megelőzése érdekében – történő lezárására, a forgalom elkerülő útvonalra terelésére;

c) a csapatszolgálati törzs működtetésére és rendőri csapaterő összevonására;

d) a blokádban résztvevők körében végzett bűnügyi felderítésre, a beszerzett információk folyamatos elemzésére, értékelésére;

e) a rendőrségi híradó- és informatikai központok műszaki felügyeletének bevezetésére, a vezetési pontok, közvetítő állomások működtetéséhez szükséges személyi feltételek biztosítására;

f) az események kép- és hangrögzítő eszközökkel történő dokumentálására;

g) a blokád szervezőivel történő kapcsolatfelvételre, illetve a jogkövetkezmények ismertetése mellett a cselekmény abbahagyására irányuló felszólításukra;

h) a felszólítás eredménytelensége, illetve a résztvevők ellenállása esetén a blokád – az Rtv.-ben meghatározott személyi szabadságot korlátozó intézkedések és kényszerítő eszközök, valamint a Magyar Köztársaság Rendőrségének Csapatszolgálati Szabályzatában meghatározott taktikai eljárások alkalmazásával történő – felszámolására;

i) a szervezők, hangadók kiemelésére, elfogására;

j) az utat elzáró járművek és egyéb eszközök lehetőség szerinti eltávolítására;

k) fokozott közterületi szolgálatellátással a gyülekezés és a blokád ismételt kialakulásának megakadályozására.

V. Záró rendelkezések

20. Az ORFK rendészeti főigazgatója:

a) intézkedik a jelentésekben szereplő adatok, információk elemzésére, értékelésére;

b) indokolt esetben javaslatot tesz az Országos Törzs működtetésére.

21. Amennyiben a sztrájkot, közúti forgalomlassító rendezvényt olyan közlekedési útvonalra jelentik be, illetve a közúti közlekedési blokádot olyan útvonalon valósítják meg, ahol az áruk szabad áramlása elkerülő útvonalon nem, vagy csak jelentős késéssel biztosítható, illetve amely az áruk Európai Unió tagállamainak Magyarországgal közös határszakaszain átmenő forgalmának megakadályozására vagy jelentős késleltetésére alkalmas, az ORFK rendészeti főigazgatója

a) késedelem nélkül értesíti a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Notifikációs Központját, valamint

b) hivatali időben soron kívül, hivatali idő után a következő munkanapon tájékoztatja az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bel- és Igazságügyi Együttműködési és Migrációs Főosztályát.

22. Országos jelentőségű vagy több megyét érintő rendezvény esetén intézkedni kell az Országos Törzs legalább részleges működtetésére, a törzsek (megyei ügyeletek), valamint a készenlétbe helyezett tartalék erők, csapatszolgálati századok parancsnokai közötti folyamatos összeköttetéshez országos együttműködési rádióforgalmi csatorna használatára.

23. A feladatok eredményes, gyors és szakszerű végrehajtása érdekében a Készenléti Rendőrségtől és a szomszédos rendőr-főkapitányságoktól megerősítő erők és technikai eszközök igényelhetők. Az Országos Törzs működése esetén a megerősítő erők és technikai eszközök annak vezetője útján igényelhetők.

24. A Készenléti Rendőrség parancsnoka országos jelentőségű vagy több megyét érintő rendezvény esetén:

a) intézkedik az állománynak a jelentkező feladatok végrehajtására történő felkészítésére, továbbá a rendezvények biztosítása során a rendőr-főkapitányságok esetleges megerősítésére;

b) a közterületi szolgálatot úgy szervezi meg, hogy állománya szükség esetén azonnal útba indítható legyen;

c) intézkedik, hogy a közlekedés rendjének ellenőrzésére, illetve szállítási feladatok végrehajtására a Légirendészeti Parancsnokság bázisán 2 db helikopter kiszolgáló és hajózó személyzettel készenlétben álljon.

25. A rendelkezésre álló eszközökkel – bevonva a helyi média adta lehetőségeket is – tájékoztatni kell a lakosságot a sztrájk miatt várható közlekedési helyzetről.

26. A 24. pont c) alpontja szerinti készenlét igénybevételét az országos rendőrfőkapitány engedélyezi, és e jogkört az Országos Törzs vezetője útján gyakorolja.

27. Ezen utasítás a közzétételét követő 5. napon lép hatályba. Az utasítás hatályba lépésével a sztrájk, a közúti forgalomlassító rendezvény és a közúti közlekedési blokád megtartása során jelentkező rendőri feladatok végrehajtására kiadott 1/2001. (I. 8.) ORFK intézkedés hatályát veszti.

 

 

Komment

Közzétéve: 2009

Bocsáss meg, de hozzászólás nincs engedélyezve.