42/2010. (OT 24.) ORFK utasítás a Rendőrség közúti szolgálati gépjárművei műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzéséről

42/2010. (OT 24.) ORFK utasítás

a Rendőrség közúti szolgálati gépjárművei műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzéséről

 

 

A Rendőrség közúti szolgálati gépjárműveinek műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzése érdekében megtartandó szemlék egységes végrehajtására kiadom az alábbi

utasítást:

I. fejezet

Általános rendelkezések

 

  1. Az utasítás hatálya kiterjed az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK), a Készenléti Rendőrség, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, a Köztársasági Őrezred, valamint a megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságok tulajdonában lévő, valamint az általuk üzemeltetett, de más tulajdonában lévő (adományként használatra átvett, lízingelt, bérelt, stb.) közúti szolgálati gépjárművekre, motorkerékpárokra, segédmotor-kerékpárokra (a továbbiakban együtt: gépjármű).

 

  1. A szemle kiterjed a gépjárművek műszaki, közlekedésbiztonsági állapotára, a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok helyességére, valamint a műszaki érvényességére, külső-belső tisztaságára, a gépjármű tartozékainak meglétére.

 

  1. A gépjárművek közlekedésbiztonsági működésének ellenőrzése három fő tevékenységre tagozódik:

a)      minden év március 21. és április 30. között végrehajtandó általános, teljes körű tavaszi technikai szemle;

b)      minden év október 15. és november 30. között végrehajtandó, a téli felkészülést szolgáló őszi szemle;

c)       gépjárművezető által minden igénybevétel előtt végrehajtandó napi ellenőrzések.

 

  1. A szemléket legalább 3 fős bizottság hajtja végre, amelynek legalább 1 tagja minden esetben képzett, az ellenőrzött eszköz vonatkozásában megfelelő szintű műszaki ismeretekkel rendelkező szakember. A bizottságot a megyei (fővárosi) rendőrfőkapitány, egyéb esetben a költségvetési szerv vezetője írásban jelöli ki. A felállításra kerülő szemlebizottságokban biztosítani kell, hogy mind az elrendelő, mind az ellenőrzött szerv vezetői szinten képviselve legyenek.

 

  1. Az utasítás hatálya alá tartozó valamennyi szerv vezetője írásban rendeli el a szemle végrehajtását. Ennek során meg kell határozni az ellenőrzés olyan ütemezését, amely biztosítja mind a szolgálati feladatok elláthatóságát, mind valamennyi gépjármű ellenőrzésének végrehajthatóságát.

II. fejezet

Tavaszi technikai szemle

 

  1. A tavaszi szemle végrehajtásának célja az utasítás 2. pontjában megfogalmazottak ellenőrzése. A szemle végrehajtásakor az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén kell az ellenőrzést végrehajtani:

a)      a gépjármű okmányai meglétének ellenőrzése;

b)      a forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése;

c)       a gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése;

d)      a folyadékszintek ellenőrzése;

e)       a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése;

f)        állapotellenőrzés.

 

  1. A gépjárművenkénti szemle végrehajtásának dokumentálása érdekében az 1. számú mellékletet kell kitölteni.

 

  1. A gépjármű okmányai meglétének ellenőrzésekor a gépkocsivezető átadja az ellenőrzést végrehajtó számára az 1. számú mellékletben felsorolt okmányokat, illetve az üzemanyagkártyát. A jármű törzskönyvét nem kötelező a gépjárműben tartani, de meglétének ellenőrzését lehetővé kell tenni.

 

  1. A forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése során az ellenőrzést végzőnek össze kell vetnie az üzemeltető szerv gépjármű nyilvántartásában szereplő adatokat a forgalmi engedélyben rögzítettekkel, valamint, hogy a gépjárművön feltüntetett alváz- és motorszám a forgalmi engedélyben és a nyilvántartásban helyesen szerepel-e.

 

  1. A gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése során a gépkocsivezető köteles azokat az ellenőrzést végrehajtó utasításainak megfelelően működtetni. Az ellenőrzés során rövid próbakört kell tenni, amely során a jármű menet közbeni viselkedését is vizsgálni kell (kormánymű, futómű, fékberendezés, tengelykapcsoló működése, egyenes futás, stb.).

 

  1. Amennyiben a gépjármű a felsorolt műszerek vagy tartozékok valamelyikével nem rendelkezik, a táblázat adott szöveges mezőjét átlós vonallal át kell húzni. Ha a gépjármű műszerezettsége vagy kötelező felszereltsége a táblázatban felsoroltaknál bővebb, illetve nem áll rendelkezésre megfelelő számú kitölthető sor, az ellenőrző laphoz pótlapot kell csatolni.

 

  1. A folyadékszintek ellenőrzése során a gépjármű motorterébe történő betekintéssel és beépített ellenőrzési eszközökkel (pl. nívópálca) kell ellenőrizni, hogy a folyadékszintek feltöltöttsége optimális szinten van-e.

 

  1. A tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése során az ellenőrzést végrehajtó a gépjárművet külsőleg szemrevételezi, illetve utasítást ad a gépjárművezetőnek a gépjárműben tárolt, de szemrevételezéssel nem ellenőrizhető tartozékok bemutatására. Amennyiben a gépjármű a fenti felsorolástól eltérően egyéb tartozékokkal is el van látva, és feltüntetésükre nem áll rendelkezésre megfelelő számú kitölthető sor, azokat pótlapon, táblázat formájában fel kell sorolni, és a meglétüket vagy hiányukat rögzíteni kell.

 

  1. Állapotellenőrzéskor az ellenőrzést végző a feladatát szemrevételezéssel, a gumiabroncsoknál (a pótkerékre is kiterjedően) a profilmélység mérésével és az abroncsnyomás ellenőrzésével hajtja végre.

 

  1. Az állapotellenőrzés után minősíteni kell a gumiabroncsot (cserére szorul vagy megfelelő állapotú).

 

  1. A táblázat „megállapítás” oszlopába a “megfelelő” bejegyzést abban az esetben lehet bejegyezni, ha az ellenőrzött berendezés vagy elem hibátlan. A hibát, sérülést, hiányosságot a felsorolásánál pontosan meg kell nevezni, egyben meg kell jelölni, hogy az a gépjárműben hol található.

 

  1. Az észlelt károkat a szolgálati út betartásával jelenteni kell a gépjárművet üzemeltető szerv vezetőjének, aki haladéktalanul intézkedik a kártérítési eljárás megindítására, illetve a bérbeadó értesítésére.

 

  1. A gépjárművek állapotának ellenőrzésekor különösen az alábbiakra kell figyelemmel lenni:

a)      világító és fényjelző berendezések legjellemzőbb meghibásodásai (pl.: törött, repedt, beázó, elhomályosodott lámpa búrák);

b)      futómű és erőátviteli berendezések (milyen a lengéscsillapító és a kipufogó dob állapota, a tengelykapcsoló megfelelően emel-e ki, a fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenes futás ellenőrzése, fékpróba alkalmával a gépjármű elhúz-e);

c)       az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e a gépjárművön, tapasztalható-e szálszakadás, egyéb sérülés, a profilmélység, a gumiabroncs a kopása utal-e futómű-beállítási problémára;

d)      a belső tér szennyeződései (könyöklőn, oldalkárpitokon, mennyezeten), a műszerfali és utastéri elemek karcossága, a sebességváltókar szoknya szakadása;

e)       az üléskárpitok, üléshuzatok szennyeződött-e, tapasztalható-e dohányzásból adódó égésnyom, az üléshuzat megfelelően van-e rögzítve az ülésre, a huzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését;

f)        az ülések támladöntése, ülésmozgató/emelő mechanizmusa megfelelően működik-e;

g)      a csomagtérben/raktérben tapasztalható-e sérülés, korrózió, szennyeződés, valamint a felszerelések rögzítettsége megfelelő-e, a 12 voltos hálózati csatlakozó működik-e.

 

  1. Az 1. számú mellékletben szereplő gépjármű technikai szemle ellenőrző lapot az ellenőrzést végrehajtó tölti ki, a tapasztalatait pontszámokban összegzi, majd a gépjárművet minősíti, illetőleg a gépjármű közúti forgalomban való részvételének alkalmasságáról dönt.
  2. Amennyiben az ellenőrzést végző személy a szemle során olyan rendellenességet észlel (pl. károsanyag-kibocsátás), amely a gépjármű meghibásodására utal, de pontos diagnosztizálására a szemle nem ad lehetőséget, intézkedni kell a probléma szervizben történő kivizsgálására, javítására.

 

III. fejezet

Őszi technikai szemle

 

  1. Az őszi szemle célja a gépjárművek téli felkészítésének ellenőrzése. A végrehajtáskor az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén kell az ellenőrzést végrehajtani:

a)      a gépjármű világító és fényjelző berendezéseinek működőképességének ellenőrzése;

b)      folyadékszintek ellenőrzése;

c)       egyéb mérések és ellenőrzések,

d)      téli gumiabroncsok ellenőrzése.

 

  1. A tevékenységi körök elvégzésekor értelemszerűen alkalmazni kell a tavaszi szemlére meghatározott rendelkezéseket azzal, hogy a téli gumiabroncs (pótkerékre kiterjedően is) mélységének megfelelőségét és állapotát kell ellenőrizni, a nem megfelelő profilmélységű, vagy sérült gumiabroncs cseréjét kezdeményezni kell, a fagyásból eredő károk elkerülése érdekében pedig meg kell mérni a hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék fagyáspontját is.

 

  1. A gépjárművenkénti szemle végrehajtásának dokumentálására az utasítás 3. számú mellékletét kell kitölteni.

 

IV. fejezet

Napi ellenőrzés

 

  1. A gépjárművezető minden igénybevétel előtt köteles ellenőrizni, hogy:

a)      a gépjármű érvényes hatósági engedéllyel rendelkezik-e,

b)      a meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak)-e felszerelve,

c)       a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések (fényszóró, tompított, helyzetjelző, féklámpa, rendszám megvilágító lámpák, hátsó ködlámpa, hátrameneti lámpa, irányjelző/elakadásjelző lámpák, első ködfényszóró, pót-féklámpa, méretjelző lámpa, megkülönböztető jelzés, stb.) működnek-e.

 

  1. Ha a gépjármű a fenti követelményeknek nem felel meg, a gépjárművezető erre haladéktalanul köteles vezetője figyelmét felhívni. Ilyen a gépjárművet a hiányosságok kiküszöböléséig, illetve a hibák kijavításáig útba indítani nem lehet.

 

  1. A minden igénybe vétel előtt elvégzendő ellenőrzések feladatait a 4. számú melléklet tartalmazza, amely mellékletet valamennyi közúti gépjármű menetlevelében el kell helyezni. A jármű vezetője a végrehajtott napi ellenőrzést a menetlevél 11. számú (engedélyezések-utasítások) rovatában a „Napi ellenőrzés végrehajtva” szöveggel dokumentálja.

 

 

 

V. fejezet

Záró rendelkezések

 

  1. Amennyiben a gépjármű közúti forgalomban történő igénybe vételre nem megfelelő minősítést kapott, és a nem megfelelő minősítés okának keletkezése, valamint a szemle időpontja között a gépjárművel közúti forgalomban közlekedtek, vizsgálni kell a gépjárművezető(k) és az illetékes parancsnok(ok) felelősségét.

 

  1. Az ORFK helyszíni ellenőrzésének elősegítése érdekében, a szemlék tervezett helyéről és időpontjáról készült kimutatást az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év február 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére megküldik.

 

  1. A tavaszi technikai szemle végrehajtásának értékeléséről szóló szöveges jelentést és a 2. számú mellékletben foglalt összesítést az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év május 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére meg küldik.

 

  1. Az őszi szemle végrehajtásának értékeléséről szóló szöveges jelentést – amely tartalmazza a vizsgált járművek darabszámát, a téli felkészítésnek, illetve a külön egyéb okok miatt nem megfelelt járművek mennyiségét és indokát – az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év december 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére megküldik.

 

  1. A gépjárművek tavaszi és őszi technikai szemléjének ellenőrző adatlapjait a következő szemle végrehajtásáig meg kell őrizni.

 

  1. A gépjárművet üzemeltető szerv vezetője és a regionális gazdasági ellátó igazgatóság vezetője felelős az utasításban foglaltak végrehajtásáért, a gépjárművek közlekedésbiztonsági állapotának fenntartásáért, valamint a gépjármű üzemeltetés során a Belügyminisztérium gépjárműszabályzatában foglalt feladatok végrehajtásáért.

 

  1. Az utasítás szerinti első szemle végrehajtásának határideje 2010. november 15., amely időpontig a tavaszi technikai és őszi technikai szemlére előírt ellenőrzési feladatokat összevontan kell végrehajtani. Ezt követően a szemlék elvégzését a jelen utasításban rögzített határidők szerint kell végrehajtani.

 

  1. Ez az utasítás a közzétételét követő ötödik napon[1] lép hatályba.

 

 

 

 

 

Dr. Hatala József

r. altábornagy sk.

 

 

 

1. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz

 

Tavaszi gépjármű technikai szemle ellenőrző adatlap

 

Az ellenőrzés időpontja (év, hónap, nap)

 

Az ellenőrzést végző (név, rendfokozat, beosztás)

 

km óra állás

 

   

Alapadatok

*Adat beírása

Rendszám

Gyártmány

Típus

Tulajdonos megnevezése

Tulajdonos címe

Üzembentartó megnevezése

Üzembentartó címe

Használat helye:

 

* Ha az üzembentartó és a tulajdonos megegyezik elég csak a tulajdonos beírása, az üzembentartónál az “u.a.” bejegyzést kell beírni.
   

a) Okmányok megléte

Előtalálva

 

Igen

Nem

Forgalmi engedély  

Rendszám érvényesítő címke  

Törzskönyv (csak saját tulajdonú járművek esetén)  

Szervizfüzet  

Menetlevél  

Üzemanyag kártya  

Casco biztosítás igazolólap (vagy információ a kötvényszámról)  

Kötelező biztosítás igazolólap (vagy információ a kötvényszámról)  

   

b) Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése

Helyes

Helytelen

Tulajdonos neve  

Üzembentartó neve  

Forgalmi rendszám  

Alvázszám  

Motorszám  

Gyártási év  

 

Adat beírása

Műszaki érvényesség (év, hónap, nap)

Megkülönböztető jelzés bejegyzése, érvényessége (év, hónap, nap)

 

   

c) Berendezések, műszerek működőképességének ellenőrzése

 Működőképes

 

Igen

Nem

Világító berendezések működőképességének ellenőrzése

fényszóró  

tompított  

első ködfényszóró  

Fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése

helyzetjelző  

méretjelző  

féklámpa  

pótféklámpa  

rendszám megvilágító lámpák  

hátsó ködlámpa  

hátrameneti lámpa  

irányjelző/elakadás jelző lámpák  

 

Sebességmérő  

Fordulatszám mérő  

Üzemanyag szint jelző (gk. vezető elmondása alapján)  

Hűtőfolyadék hőmérséklet jelző (gk. vezető elmondása alapján)  

Hangjelző berendezés  

Megkülönböztető jelző berendezés  

Rádió  

Ablaktörlő berendezés  

Rögzítőfék  

Üzemi fék (próbakör alkalmával állóra fékezés)  

Belső mennyezeti lámpa (autóbuszoknál minden utastéri lámpa is)  

Kormányzár  

Fűtő/szellőztető berendezés                                                                                    (ventillátor fokozatokat és a rostélyokon való levegő áramlást, valamint a szabályzó forgókapcsoló működését is ellenőrizni kell)  

Légkondícionáló berendezés  

Elektromos ablakemelők  

Utastéri fellépő lépcső (autóbusz)  

További felszerelések:
   

   

   

   

*Amennyiben a jármű rendeltetésszerű, vagy üzembiztos működéséhez szükséges további berendezéssel, műszerrel fel van szerelve, s azok felsorolására biztosított sor kevés, azokat pótlapon fel kell sorolni és a működőképességet meg kell állapítani.

 

     
d) Folyadékszintek ellenőrzése

Megfelelő

 

Igen

Nem

Fék folyadék  

Hűtőfolyadék  

Motorolaj  

   

e) Tartozékok / felszerelések megléte

Előtalálva

 

Igen

Nem

Akkumulátor  

Gyári indítókulcsok  

Visszapillantó tükör(ök)  

Belső tükör  

Kapcsolók  

Bajuszkapcsolók  

Ablakfelhúzó karok  

Hamutartó  

Szivargyújtó  

Könyöktámasz  

Gumi, vagy szövet szőnyegek (elöl/hátul)  

Ülésfejtámlák  

Csomagtartó roló/fedő  

EÜ doboz  

Izzókészlet  

Elakadásjelző háromszög  

Gépkocsi emelő  

Kerékkulcs  

Pótkerék (teljes értékű, vagy mankó)  

Sárfogó gumik  

Kerék dísztárcsák  

További felszerelések:
   

   

   

   

   

   

*Amennyiben a gépjármű a fenti felsorolástól eltérően egyéb tartozékokkal is el van látva, s azok felsorolására biztosított sor kevés, azokat pótlapon a fenti táblázat formájában fel kell sorolni, és a meglétüket vagy hiányukat rögzíteni kell.

 

     
f) Állapot ellenőrzés

* Megállapítás

Világító és fényjelző berendezések állapotának ellenőrzése                   (megfelelő vagy pl.: törött, repedt, beázik, elhomályosodott, stb.)

Karosszéria, ablakok, szélvédők állapotának ellenőrzése                                                 (megfelelő vagy pl.: törött, mélyebben karcos, meghúzási nyomok, korrózió, stb.)

Futómű és erőátviteli berendezések                                                           (pl.: kormányholtjáték ellenőrzése, lengéscsillapító állapota, kipufogó dob állapota, tengelykapcsoló pedál lenyomásakor megfelelő-e a kiemelés, fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenesfutás, fékpróba alkalmával elhúz-e a jármű, stb.)

Gumiabroncsok ellenőrzése                                                                              (évszaknak megfelelő van-e a járművön, továbbá: kopottság, profilmélység ellenőrzése és a megállapítás oszlopban való feljegyzése, szálszakadás, cserére szorul, megfelelő, stb.)

Belső tér ellenőrzése (megfelelő vagy pl.: koszolódás, karcok stb.)

Ülések                                                                                                         (üléshuzatok állapota, üléshuzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését, támladöntés, ülésmozgató mechanizmus, tisztaság, szakadás, megfelelő, stb.)

Csomagtér/raktér állapotának ellenőrzése                                                             (megfelelő vagy pl.: sérülések, korrózió megjelölése, tisztaság, stb.)

   

* A megállapítás oszlopba a “megfelelő” bejegyzés abban az esetben írható be, ha az ellenőrzött berendezés vagy elem hibátlan. A hibák, sérülések felsorolásánál pontosan meg kell nevezni a hibát, annak helyét. A szándékos vagy hanyag károkozást a tulajdonos felé jelenteni kell, és a kártérítési eljárást meg kell indítani.

 

   

Értékelés az ellenőrzés tapasztalatai alapján

Adható max. pontszám

Kapott pontszám

Okmányok megléte

5

 

Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése

5

 

Berendezések, műszerek ellenőrzése

10

 

Folyadékszintek ellenőrzése

10

 

Tartozékok / felszerelések megléte

10

 

Állapot ellenőrzés

10

 

Összesen:

50

 

   

Minősítés

 

Kiváló (45 pont, vagy több)

Jó (35-44 pont)

Megfelelő (25-34 pont)

Nem megfelelő (24 pont vagy az alatti pontszám esetén)

   

A jármű közúti forgalomban történő igénybevételre

Alkalmas

Nem alkalmas

 

   

Nem megfelelőnek való minősítés oka:

 

Lejárt forgalmi engedély    
Lejárt megkülönböztető jelzés engedély    
Elmulasztott kötelező márkaszervizi revízió    
Nem működőképes az egyik féklámpa sem    
Nem működőképes világító, vagy fényjelző berendezés    
A határértéket meghaladó gumikopás    
Üzemi fék hatásfoka elégtelen    
Rögzítő fék állapota    
Egyéb:  

   

   

   

   

………………………………..

………………………………..

Bizottsági tag

Bizottsági tag

   
   

………………………………..

Bizottság elnöke

 

2. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz

 

Tavaszi gépjármű technikai szemle, összesítő kimutatás

(szerv neve)

 

Értékelés az ellenőrzés tapasztalatai alapján

Adható max. pontszám járművenként

………. db ellenőrzött jármű összesített pontértéke

Okmányok megléte

5

 

Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése

5

 

Berendezések, műszerek ellenőrzése

10

 

Folyadékszintek ellenőrzése

10

 

Tartozékok / felszerelések megléte

10

 

Állapot ellenőrzés

10

 

Összesen:

50

 

       

Minősítés

Összesített pontérték/ellenőrzött járművek mennyisége

Kiváló (45 pont, vagy több)

Jó (35-44 pont)

Megfelelő (25-34 pont)

Nem megfelelő (24 pont vagy az alatti pontszám esetén)

       
* A gépjármű szemle egészének minősítésekor, az ellenőrzés alá vont járművek pontjainak összegét átlagolni kell, majd az így kapott szám szerint végzendő el a minősítés.
     
 
       
Nem megfelelőre értékelt gépjárművek felsorolása    
       

Rendszám

Nem megfelelőnek való minősítés oka:

 

Lejárt forgalmi engedély    
Lejárt megkülönböztető jelzés engedély    
Elmulasztott kötelező márkaszervizi revízió    
Nem működőképes az egyik féklámpa sem    
Nem működőképes világító, vagy fényjelző berendezés    
A határértéket meghaladó gumikopás    
Üzemi fék hatásfoka elégtelen    
Rögzítő fék állapota    
Egyéb (az ok beírása):  

       
Nem ellenőrzött járművek rendszám szerinti felsorolása    
       
Rendszám

Az elmaradás indoklása

(Az ellenőrzés elmaradásának indokaként például elfogadható, ha a jármű olyan alkatrész beszerzése miatt vár javításra, amely hiányában nem megfelelőre kellene minősíteni.)
 

3. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz

 

Őszi gépjármű technikai szemle ellenőrző adatlap

(téli elkészítés)

 

Az ellenőrzés időpontja (év, hónap, nap)

 

Az ellenőrzést végző (név, rendfokozat, beosztás)

 

km óra állás

 

   

Alapadatok

*Adat beírása

Rendszám

Gyártmány

Típus

Tulajdonos megnevezése

Tulajdonos címe

Üzembentartó megnevezése

Üzembentartó címe

Használat helye:

* Ha az üzembentartó és a tulajdonos megegyezik elég csak a tulajdonos beírása, az üzembentartónál az “u.a.” bejegyzést kell beírni.
   

a) Világító és fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése

 Működőképes

 

Igen

Nem

Világító berendezések működőképességének ellenőrzése

fényszóró  

tompított  

első ködfényszóró  

Fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése

helyzetjelző  

méretjelző  

féklámpa  

pótféklámpa  

rendszám megvilágító lámpák  

hátsó ködlámpa  

hátrameneti lámpa  

irányjelző/elakadás jelző lámpák  

 

 

b) Folyadékszintek ellenőrzése

Megfelelő

 

Igen

Nem

Fék folyadék  

Hűtőfolyadék  

Motorolaj  

   

c) Mérések, ellenőrzések

Adat, válasz beírása

Téli gumiabroncs (profilmélység mm, megfelelő állapotú-e)

Fagyálló hűtőfolyadék (fagyáspont, illetve az megfelelő szintű-e)

Fagyálló ablakmosó folyadék (fagyáspont, illetve az megfelelő szintű-e)

   

   

A jármű közúti forgalomban történő igénybevételre

Alkalmas

Nem alkalmas

 

   

   

………………………………..

………………………………..

Bizottsági tag

Bizottsági tag

   
   

………………………………..

Bizottság elnöke

 

4. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz

A gépjárművezető minden igénybevétel előtt köteles ellenőrizni:

 

  • A jármű hatósági engedélyének meglétét és érvényességét.

 

  • Meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét.

 

  • Szemrevételezéssel, illetve az eszközök kipróbálásával ellenőrzi a:

kormányberendezés,

fékberendezés,

gumiabroncsok,

fényszóró,

tompított,

helyzetjelző,

féklámpa, rendszám megvilágító lámpa,

hátsó ködlámpa,

hátrameneti lámpa,

irányjelző/elakadásjelző lámpák,

ködfényszóró,

pót-féklámpa,

ablaktörlő és mosó berendezés,

méretjelző lámpák,

megkülönböztető jelzés,

valamint a gépjármű biztonságos üzemeltetéséhez szükséges egyéb berendezések

működőképességét, használhatóságát.

 

 

Ha a gépjármű a fenti követelményeknek nem felel meg, a gépjárművezető erre haladéktalanul köteles vezetője figyelmét felhívni. Ilyen gépjárművet a hiányosságok kiküszöböléséig, illetve a hibák kijavításáig útba indítani nem lehet.

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Hatályba lépés napja: 2010. november 01.

Komment

Közzétéve: 2010

Bocsáss meg, de hozzászólás nincs engedélyezve.