42/2010. (OT 24.) ORFK utasítás
a Rendőrség közúti szolgálati gépjárművei műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzéséről
A Rendőrség közúti szolgálati gépjárműveinek műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzése érdekében megtartandó szemlék egységes végrehajtására kiadom az alábbi
utasítást:
I. fejezet
Általános rendelkezések
- Az utasítás hatálya kiterjed az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK), a Készenléti Rendőrség, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, a Köztársasági Őrezred, valamint a megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságok tulajdonában lévő, valamint az általuk üzemeltetett, de más tulajdonában lévő (adományként használatra átvett, lízingelt, bérelt, stb.) közúti szolgálati gépjárművekre, motorkerékpárokra, segédmotor-kerékpárokra (a továbbiakban együtt: gépjármű).
- A szemle kiterjed a gépjárművek műszaki, közlekedésbiztonsági állapotára, a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok helyességére, valamint a műszaki érvényességére, külső-belső tisztaságára, a gépjármű tartozékainak meglétére.
- A gépjárművek közlekedésbiztonsági működésének ellenőrzése három fő tevékenységre tagozódik:
a) minden év március 21. és április 30. között végrehajtandó általános, teljes körű tavaszi technikai szemle;
b) minden év október 15. és november 30. között végrehajtandó, a téli felkészülést szolgáló őszi szemle;
c) gépjárművezető által minden igénybevétel előtt végrehajtandó napi ellenőrzések.
- A szemléket legalább 3 fős bizottság hajtja végre, amelynek legalább 1 tagja minden esetben képzett, az ellenőrzött eszköz vonatkozásában megfelelő szintű műszaki ismeretekkel rendelkező szakember. A bizottságot a megyei (fővárosi) rendőrfőkapitány, egyéb esetben a költségvetési szerv vezetője írásban jelöli ki. A felállításra kerülő szemlebizottságokban biztosítani kell, hogy mind az elrendelő, mind az ellenőrzött szerv vezetői szinten képviselve legyenek.
- Az utasítás hatálya alá tartozó valamennyi szerv vezetője írásban rendeli el a szemle végrehajtását. Ennek során meg kell határozni az ellenőrzés olyan ütemezését, amely biztosítja mind a szolgálati feladatok elláthatóságát, mind valamennyi gépjármű ellenőrzésének végrehajthatóságát.
II. fejezet
Tavaszi technikai szemle
- A tavaszi szemle végrehajtásának célja az utasítás 2. pontjában megfogalmazottak ellenőrzése. A szemle végrehajtásakor az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén kell az ellenőrzést végrehajtani:
a) a gépjármű okmányai meglétének ellenőrzése;
b) a forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése;
c) a gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése;
d) a folyadékszintek ellenőrzése;
e) a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése;
f) állapotellenőrzés.
- A gépjárművenkénti szemle végrehajtásának dokumentálása érdekében az 1. számú mellékletet kell kitölteni.
- A gépjármű okmányai meglétének ellenőrzésekor a gépkocsivezető átadja az ellenőrzést végrehajtó számára az 1. számú mellékletben felsorolt okmányokat, illetve az üzemanyagkártyát. A jármű törzskönyvét nem kötelező a gépjárműben tartani, de meglétének ellenőrzését lehetővé kell tenni.
- A forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése során az ellenőrzést végzőnek össze kell vetnie az üzemeltető szerv gépjármű nyilvántartásában szereplő adatokat a forgalmi engedélyben rögzítettekkel, valamint, hogy a gépjárművön feltüntetett alváz- és motorszám a forgalmi engedélyben és a nyilvántartásban helyesen szerepel-e.
- A gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése során a gépkocsivezető köteles azokat az ellenőrzést végrehajtó utasításainak megfelelően működtetni. Az ellenőrzés során rövid próbakört kell tenni, amely során a jármű menet közbeni viselkedését is vizsgálni kell (kormánymű, futómű, fékberendezés, tengelykapcsoló működése, egyenes futás, stb.).
- Amennyiben a gépjármű a felsorolt műszerek vagy tartozékok valamelyikével nem rendelkezik, a táblázat adott szöveges mezőjét átlós vonallal át kell húzni. Ha a gépjármű műszerezettsége vagy kötelező felszereltsége a táblázatban felsoroltaknál bővebb, illetve nem áll rendelkezésre megfelelő számú kitölthető sor, az ellenőrző laphoz pótlapot kell csatolni.
- A folyadékszintek ellenőrzése során a gépjármű motorterébe történő betekintéssel és beépített ellenőrzési eszközökkel (pl. nívópálca) kell ellenőrizni, hogy a folyadékszintek feltöltöttsége optimális szinten van-e.
- A tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése során az ellenőrzést végrehajtó a gépjárművet külsőleg szemrevételezi, illetve utasítást ad a gépjárművezetőnek a gépjárműben tárolt, de szemrevételezéssel nem ellenőrizhető tartozékok bemutatására. Amennyiben a gépjármű a fenti felsorolástól eltérően egyéb tartozékokkal is el van látva, és feltüntetésükre nem áll rendelkezésre megfelelő számú kitölthető sor, azokat pótlapon, táblázat formájában fel kell sorolni, és a meglétüket vagy hiányukat rögzíteni kell.
- Állapotellenőrzéskor az ellenőrzést végző a feladatát szemrevételezéssel, a gumiabroncsoknál (a pótkerékre is kiterjedően) a profilmélység mérésével és az abroncsnyomás ellenőrzésével hajtja végre.
- Az állapotellenőrzés után minősíteni kell a gumiabroncsot (cserére szorul vagy megfelelő állapotú).
- A táblázat „megállapítás” oszlopába a “megfelelő” bejegyzést abban az esetben lehet bejegyezni, ha az ellenőrzött berendezés vagy elem hibátlan. A hibát, sérülést, hiányosságot a felsorolásánál pontosan meg kell nevezni, egyben meg kell jelölni, hogy az a gépjárműben hol található.
- Az észlelt károkat a szolgálati út betartásával jelenteni kell a gépjárművet üzemeltető szerv vezetőjének, aki haladéktalanul intézkedik a kártérítési eljárás megindítására, illetve a bérbeadó értesítésére.
- A gépjárművek állapotának ellenőrzésekor különösen az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
a) világító és fényjelző berendezések legjellemzőbb meghibásodásai (pl.: törött, repedt, beázó, elhomályosodott lámpa búrák);
b) futómű és erőátviteli berendezések (milyen a lengéscsillapító és a kipufogó dob állapota, a tengelykapcsoló megfelelően emel-e ki, a fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenes futás ellenőrzése, fékpróba alkalmával a gépjármű elhúz-e);
c) az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e a gépjárművön, tapasztalható-e szálszakadás, egyéb sérülés, a profilmélység, a gumiabroncs a kopása utal-e futómű-beállítási problémára;
d) a belső tér szennyeződései (könyöklőn, oldalkárpitokon, mennyezeten), a műszerfali és utastéri elemek karcossága, a sebességváltókar szoknya szakadása;
e) az üléskárpitok, üléshuzatok szennyeződött-e, tapasztalható-e dohányzásból adódó égésnyom, az üléshuzat megfelelően van-e rögzítve az ülésre, a huzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését;
f) az ülések támladöntése, ülésmozgató/emelő mechanizmusa megfelelően működik-e;
g) a csomagtérben/raktérben tapasztalható-e sérülés, korrózió, szennyeződés, valamint a felszerelések rögzítettsége megfelelő-e, a 12 voltos hálózati csatlakozó működik-e.
- Az 1. számú mellékletben szereplő gépjármű technikai szemle ellenőrző lapot az ellenőrzést végrehajtó tölti ki, a tapasztalatait pontszámokban összegzi, majd a gépjárművet minősíti, illetőleg a gépjármű közúti forgalomban való részvételének alkalmasságáról dönt.
- Amennyiben az ellenőrzést végző személy a szemle során olyan rendellenességet észlel (pl. károsanyag-kibocsátás), amely a gépjármű meghibásodására utal, de pontos diagnosztizálására a szemle nem ad lehetőséget, intézkedni kell a probléma szervizben történő kivizsgálására, javítására.
III. fejezet
Őszi technikai szemle
- Az őszi szemle célja a gépjárművek téli felkészítésének ellenőrzése. A végrehajtáskor az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén kell az ellenőrzést végrehajtani:
a) a gépjármű világító és fényjelző berendezéseinek működőképességének ellenőrzése;
b) folyadékszintek ellenőrzése;
c) egyéb mérések és ellenőrzések,
d) téli gumiabroncsok ellenőrzése.
- A tevékenységi körök elvégzésekor értelemszerűen alkalmazni kell a tavaszi szemlére meghatározott rendelkezéseket azzal, hogy a téli gumiabroncs (pótkerékre kiterjedően is) mélységének megfelelőségét és állapotát kell ellenőrizni, a nem megfelelő profilmélységű, vagy sérült gumiabroncs cseréjét kezdeményezni kell, a fagyásból eredő károk elkerülése érdekében pedig meg kell mérni a hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék fagyáspontját is.
- A gépjárművenkénti szemle végrehajtásának dokumentálására az utasítás 3. számú mellékletét kell kitölteni.
IV. fejezet
Napi ellenőrzés
- A gépjárművezető minden igénybevétel előtt köteles ellenőrizni, hogy:
a) a gépjármű érvényes hatósági engedéllyel rendelkezik-e,
b) a meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak)-e felszerelve,
c) a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések (fényszóró, tompított, helyzetjelző, féklámpa, rendszám megvilágító lámpák, hátsó ködlámpa, hátrameneti lámpa, irányjelző/elakadásjelző lámpák, első ködfényszóró, pót-féklámpa, méretjelző lámpa, megkülönböztető jelzés, stb.) működnek-e.
- Ha a gépjármű a fenti követelményeknek nem felel meg, a gépjárművezető erre haladéktalanul köteles vezetője figyelmét felhívni. Ilyen a gépjárművet a hiányosságok kiküszöböléséig, illetve a hibák kijavításáig útba indítani nem lehet.
- A minden igénybe vétel előtt elvégzendő ellenőrzések feladatait a 4. számú melléklet tartalmazza, amely mellékletet valamennyi közúti gépjármű menetlevelében el kell helyezni. A jármű vezetője a végrehajtott napi ellenőrzést a menetlevél 11. számú (engedélyezések-utasítások) rovatában a „Napi ellenőrzés végrehajtva” szöveggel dokumentálja.
V. fejezet
Záró rendelkezések
- Amennyiben a gépjármű közúti forgalomban történő igénybe vételre nem megfelelő minősítést kapott, és a nem megfelelő minősítés okának keletkezése, valamint a szemle időpontja között a gépjárművel közúti forgalomban közlekedtek, vizsgálni kell a gépjárművezető(k) és az illetékes parancsnok(ok) felelősségét.
- Az ORFK helyszíni ellenőrzésének elősegítése érdekében, a szemlék tervezett helyéről és időpontjáról készült kimutatást az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év február 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére megküldik.
- A tavaszi technikai szemle végrehajtásának értékeléséről szóló szöveges jelentést és a 2. számú mellékletben foglalt összesítést az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év május 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére meg küldik.
- Az őszi szemle végrehajtásának értékeléséről szóló szöveges jelentést – amely tartalmazza a vizsgált járművek darabszámát, a téli felkészítésnek, illetve a külön egyéb okok miatt nem megfelelt járművek mennyiségét és indokát – az utasítás hatálya alá tartozó szervek vezetői minden év december 15-ig az ORFK rendészeti és gazdasági főigazgatói részére megküldik.
- A gépjárművek tavaszi és őszi technikai szemléjének ellenőrző adatlapjait a következő szemle végrehajtásáig meg kell őrizni.
- A gépjárművet üzemeltető szerv vezetője és a regionális gazdasági ellátó igazgatóság vezetője felelős az utasításban foglaltak végrehajtásáért, a gépjárművek közlekedésbiztonsági állapotának fenntartásáért, valamint a gépjármű üzemeltetés során a Belügyminisztérium gépjárműszabályzatában foglalt feladatok végrehajtásáért.
- Az utasítás szerinti első szemle végrehajtásának határideje 2010. november 15., amely időpontig a tavaszi technikai és őszi technikai szemlére előírt ellenőrzési feladatokat összevontan kell végrehajtani. Ezt követően a szemlék elvégzését a jelen utasításban rögzített határidők szerint kell végrehajtani.
- Ez az utasítás a közzétételét követő ötödik napon[1] lép hatályba.
Dr. Hatala József r. altábornagy sk. |
1. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz
Tavaszi gépjármű technikai szemle ellenőrző adatlap
Az ellenőrzés időpontja (év, hónap, nap) |
|
|
Az ellenőrzést végző (név, rendfokozat, beosztás) |
|
|
km óra állás |
|
|
|
||
Alapadatok |
*Adat beírása |
|
Rendszám |
|
|
Gyártmány |
|
|
Típus |
|
|
Tulajdonos megnevezése |
|
|
Tulajdonos címe |
|
|
Üzembentartó megnevezése |
|
|
Üzembentartó címe |
|
|
Használat helye: |
|
|
|
|
|
* Ha az üzembentartó és a tulajdonos megegyezik elég csak a tulajdonos beírása, az üzembentartónál az “u.a.” bejegyzést kell beírni. | ||
|
||
a) Okmányok megléte |
Előtalálva |
|
Igen |
Nem |
|
Forgalmi engedély |
|
|
Rendszám érvényesítő címke |
|
|
Törzskönyv (csak saját tulajdonú járművek esetén) |
|
|
Szervizfüzet |
|
|
Menetlevél |
|
|
Üzemanyag kártya |
|
|
Casco biztosítás igazolólap (vagy információ a kötvényszámról) |
|
|
Kötelező biztosítás igazolólap (vagy információ a kötvényszámról) |
|
|
|
||
b) Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése |
Helyes |
Helytelen |
Tulajdonos neve |
|
|
Üzembentartó neve |
|
|
Forgalmi rendszám |
|
|
Alvázszám |
|
|
Motorszám |
|
|
Gyártási év |
|
|
Adat beírása |
||
Műszaki érvényesség (év, hónap, nap) |
|
|
Megkülönböztető jelzés bejegyzése, érvényessége (év, hónap, nap) |
|
|
||
c) Berendezések, műszerek működőképességének ellenőrzése |
Működőképes |
|
Igen |
Nem |
|
Világító berendezések működőképességének ellenőrzése |
|
|
fényszóró |
|
|
tompított |
|
|
első ködfényszóró |
|
|
Fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése |
|
|
helyzetjelző |
|
|
méretjelző |
|
|
féklámpa |
|
|
pótféklámpa |
|
|
rendszám megvilágító lámpák |
|
|
hátsó ködlámpa |
|
|
hátrameneti lámpa |
|
|
irányjelző/elakadás jelző lámpák |
|
|
|
||
Sebességmérő |
|
|
Fordulatszám mérő |
|
|
Üzemanyag szint jelző (gk. vezető elmondása alapján) |
|
|
Hűtőfolyadék hőmérséklet jelző (gk. vezető elmondása alapján) |
|
|
Hangjelző berendezés |
|
|
Megkülönböztető jelző berendezés |
|
|
Rádió |
|
|
Ablaktörlő berendezés |
|
|
Rögzítőfék |
|
|
Üzemi fék (próbakör alkalmával állóra fékezés) |
|
|
Belső mennyezeti lámpa (autóbuszoknál minden utastéri lámpa is) |
|
|
Kormányzár |
|
|
Fűtő/szellőztető berendezés (ventillátor fokozatokat és a rostélyokon való levegő áramlást, valamint a szabályzó forgókapcsoló működését is ellenőrizni kell) |
|
|
Légkondícionáló berendezés |
|
|
Elektromos ablakemelők |
|
|
Utastéri fellépő lépcső (autóbusz) |
|
|
További felszerelések: | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
*Amennyiben a jármű rendeltetésszerű, vagy üzembiztos működéséhez szükséges további berendezéssel, műszerrel fel van szerelve, s azok felsorolására biztosított sor kevés, azokat pótlapon fel kell sorolni és a működőképességet meg kell állapítani. |
d) Folyadékszintek ellenőrzése |
Megfelelő |
|
Igen |
Nem |
|
Fék folyadék |
|
|
Hűtőfolyadék |
|
|
Motorolaj |
|
|
|
||
e) Tartozékok / felszerelések megléte |
Előtalálva |
|
Igen |
Nem |
|
Akkumulátor |
|
|
Gyári indítókulcsok |
|
|
Visszapillantó tükör(ök) |
|
|
Belső tükör |
|
|
Kapcsolók |
|
|
Bajuszkapcsolók |
|
|
Ablakfelhúzó karok |
|
|
Hamutartó |
|
|
Szivargyújtó |
|
|
Könyöktámasz |
|
|
Gumi, vagy szövet szőnyegek (elöl/hátul) |
|
|
Ülésfejtámlák |
|
|
Csomagtartó roló/fedő |
|
|
EÜ doboz |
|
|
Izzókészlet |
|
|
Elakadásjelző háromszög |
|
|
Gépkocsi emelő |
|
|
Kerékkulcs |
|
|
Pótkerék (teljes értékű, vagy mankó) |
|
|
Sárfogó gumik |
|
|
Kerék dísztárcsák |
|
|
További felszerelések: | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
*Amennyiben a gépjármű a fenti felsorolástól eltérően egyéb tartozékokkal is el van látva, s azok felsorolására biztosított sor kevés, azokat pótlapon a fenti táblázat formájában fel kell sorolni, és a meglétüket vagy hiányukat rögzíteni kell. |
f) Állapot ellenőrzés |
* Megállapítás |
|
Világító és fényjelző berendezések állapotának ellenőrzése (megfelelő vagy pl.: törött, repedt, beázik, elhomályosodott, stb.) |
|
|
Karosszéria, ablakok, szélvédők állapotának ellenőrzése (megfelelő vagy pl.: törött, mélyebben karcos, meghúzási nyomok, korrózió, stb.) |
|
|
Futómű és erőátviteli berendezések (pl.: kormányholtjáték ellenőrzése, lengéscsillapító állapota, kipufogó dob állapota, tengelykapcsoló pedál lenyomásakor megfelelő-e a kiemelés, fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenesfutás, fékpróba alkalmával elhúz-e a jármű, stb.) |
|
|
Gumiabroncsok ellenőrzése (évszaknak megfelelő van-e a járművön, továbbá: kopottság, profilmélység ellenőrzése és a megállapítás oszlopban való feljegyzése, szálszakadás, cserére szorul, megfelelő, stb.) |
|
|
Belső tér ellenőrzése (megfelelő vagy pl.: koszolódás, karcok stb.) |
|
|
Ülések (üléshuzatok állapota, üléshuzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését, támladöntés, ülésmozgató mechanizmus, tisztaság, szakadás, megfelelő, stb.) |
|
|
Csomagtér/raktér állapotának ellenőrzése (megfelelő vagy pl.: sérülések, korrózió megjelölése, tisztaság, stb.) |
|
|
|
||
* A megállapítás oszlopba a “megfelelő” bejegyzés abban az esetben írható be, ha az ellenőrzött berendezés vagy elem hibátlan. A hibák, sérülések felsorolásánál pontosan meg kell nevezni a hibát, annak helyét. A szándékos vagy hanyag károkozást a tulajdonos felé jelenteni kell, és a kártérítési eljárást meg kell indítani. |
|
|||
Értékelés az ellenőrzés tapasztalatai alapján |
Adható max. pontszám |
Kapott pontszám |
|
Okmányok megléte |
5 |
|
|
Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése |
5 |
|
|
Berendezések, műszerek ellenőrzése |
10 |
|
|
Folyadékszintek ellenőrzése |
10 |
|
|
Tartozékok / felszerelések megléte |
10 |
|
|
Állapot ellenőrzés |
10 |
|
|
Összesen: |
50 |
|
|
|
|||
Minősítés |
|
||
Kiváló (45 pont, vagy több) |
|
||
Jó (35-44 pont) |
|
||
Megfelelő (25-34 pont) |
|
||
Nem megfelelő (24 pont vagy az alatti pontszám esetén) |
|
||
|
|||
A jármű közúti forgalomban történő igénybevételre |
Alkalmas |
Nem alkalmas |
|
|
|||
|
|||
Nem megfelelőnek való minősítés oka: |
|
||
Lejárt forgalmi engedély | |||
Lejárt megkülönböztető jelzés engedély | |||
Elmulasztott kötelező márkaszervizi revízió | |||
Nem működőképes az egyik féklámpa sem | |||
Nem működőképes világító, vagy fényjelző berendezés | |||
A határértéket meghaladó gumikopás | |||
Üzemi fék hatásfoka elégtelen | |||
Rögzítő fék állapota | |||
Egyéb: |
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
……………………………….. |
……………………………….. |
||
Bizottsági tag |
Bizottsági tag |
||
……………………………….. |
|||
Bizottság elnöke |
|||
2. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz
Tavaszi gépjármű technikai szemle, összesítő kimutatás
(szerv neve)
Értékelés az ellenőrzés tapasztalatai alapján |
Adható max. pontszám járművenként |
………. db ellenőrzött jármű összesített pontértéke |
||
Okmányok megléte |
5 |
|
||
Forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése |
5 |
|
||
Berendezések, műszerek ellenőrzése |
10 |
|
||
Folyadékszintek ellenőrzése |
10 |
|
||
Tartozékok / felszerelések megléte |
10 |
|
||
Állapot ellenőrzés |
10 |
|
||
Összesen: |
50 |
|
||
Minősítés |
Összesített pontérték/ellenőrzött járművek mennyisége |
|||
Kiváló (45 pont, vagy több) |
|
|||
Jó (35-44 pont) |
|
|||
Megfelelő (25-34 pont) |
|
|||
Nem megfelelő (24 pont vagy az alatti pontszám esetén) |
|
|||
* A gépjármű szemle egészének minősítésekor, az ellenőrzés alá vont járművek pontjainak összegét átlagolni kell, majd az így kapott szám szerint végzendő el a minősítés. | ||||
Nem megfelelőre értékelt gépjárművek felsorolása | ||||
Rendszám |
Nem megfelelőnek való minősítés oka: |
|
||
Lejárt forgalmi engedély | ||||
Lejárt megkülönböztető jelzés engedély | ||||
Elmulasztott kötelező márkaszervizi revízió | ||||
Nem működőképes az egyik féklámpa sem | ||||
Nem működőképes világító, vagy fényjelző berendezés | ||||
A határértéket meghaladó gumikopás | ||||
Üzemi fék hatásfoka elégtelen | ||||
Rögzítő fék állapota | ||||
Egyéb (az ok beírása): |
|
|||
Nem ellenőrzött járművek rendszám szerinti felsorolása | ||||
Rendszám |
Az elmaradás indoklása |
|||
(Az ellenőrzés elmaradásának indokaként például elfogadható, ha a jármű olyan alkatrész beszerzése miatt vár javításra, amely hiányában nem megfelelőre kellene minősíteni.) | ||||
|
3. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz
Őszi gépjármű technikai szemle ellenőrző adatlap
(téli elkészítés)
Az ellenőrzés időpontja (év, hónap, nap) |
|
|
Az ellenőrzést végző (név, rendfokozat, beosztás) |
|
|
km óra állás |
|
|
|
||
Alapadatok |
*Adat beírása |
|
Rendszám |
|
|
Gyártmány |
|
|
Típus |
|
|
Tulajdonos megnevezése |
|
|
Tulajdonos címe |
|
|
Üzembentartó megnevezése |
|
|
Üzembentartó címe |
|
|
Használat helye: |
|
|
* Ha az üzembentartó és a tulajdonos megegyezik elég csak a tulajdonos beírása, az üzembentartónál az “u.a.” bejegyzést kell beírni. | ||
|
||
a) Világító és fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése |
Működőképes |
|
Igen |
Nem |
|
Világító berendezések működőképességének ellenőrzése |
|
|
fényszóró |
|
|
tompított |
|
|
első ködfényszóró |
|
|
Fényjelző berendezések működőképességének ellenőrzése |
|
|
helyzetjelző |
|
|
méretjelző |
|
|
féklámpa |
|
|
pótféklámpa |
|
|
rendszám megvilágító lámpák |
|
|
hátsó ködlámpa |
|
|
hátrameneti lámpa |
|
|
irányjelző/elakadás jelző lámpák |
|
|
||
b) Folyadékszintek ellenőrzése |
Megfelelő |
|
Igen |
Nem |
|
Fék folyadék |
|
|
Hűtőfolyadék |
|
|
Motorolaj |
|
|
|
||
c) Mérések, ellenőrzések |
Adat, válasz beírása |
|
Téli gumiabroncs (profilmélység mm, megfelelő állapotú-e) |
|
|
Fagyálló hűtőfolyadék (fagyáspont, illetve az megfelelő szintű-e) |
|
|
Fagyálló ablakmosó folyadék (fagyáspont, illetve az megfelelő szintű-e) |
|
|
|
||
|
||
A jármű közúti forgalomban történő igénybevételre |
Alkalmas |
Nem alkalmas |
|
||
|
||
|
……………………………….. |
……………………………….. |
Bizottsági tag |
Bizottsági tag |
……………………………….. |
|
Bizottság elnöke |
4. számú melléklet a(z) 42/2010. (OT 24.) ORFK utasításhoz
A gépjárművezető minden igénybevétel előtt köteles ellenőrizni:
- A jármű hatósági engedélyének meglétét és érvényességét.
- Meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét.
- Szemrevételezéssel, illetve az eszközök kipróbálásával ellenőrzi a:
kormányberendezés,
fékberendezés,
gumiabroncsok,
fényszóró,
tompított,
helyzetjelző,
féklámpa, rendszám megvilágító lámpa,
hátsó ködlámpa,
hátrameneti lámpa,
irányjelző/elakadásjelző lámpák,
ködfényszóró,
pót-féklámpa,
ablaktörlő és mosó berendezés,
méretjelző lámpák,
megkülönböztető jelzés,
valamint a gépjármű biztonságos üzemeltetéséhez szükséges egyéb berendezések
működőképességét, használhatóságát.
Ha a gépjármű a fenti követelményeknek nem felel meg, a gépjárművezető erre haladéktalanul köteles vezetője figyelmét felhívni. Ilyen gépjárművet a hiányosságok kiküszöböléséig, illetve a hibák kijavításáig útba indítani nem lehet.